اختلاف آراء اهل سنت با شیعه اثنی عشری در نماز و مقدمات آن
· عنوان: اختلاف آراء اهل سنت با شیعه اثنی عشری در نماز و مقدمات آن
· پدیدآورنده:
· استاد راهنما : محمدی علی
· استاد مشاور : موسوی نژاد سید مرتضی
· استاد ناظر :
· مقطع:
· رشته گرایش :
· دانشگاه: حوزه علمیه خراسان
· دانشکده: مدرسه علمیه نرجس(س)- کاشمر
· تاریخ دفاع :
· زبان: فارسي
چکیده:
در این تحقیق به اختلاف آراء اهل سنت و شیعه اثنی عشری درباره نماز و مقدمات آن می پردازد و سعی در اثبات نظریه صحیح با توجه به قرآن و سنت و عقل دارد و در صدد رد شبهات وارده از طرف اهل تسنن بر تشیع می باشد.
در این تحقیق درباره مقدمات نماز ابتدا وضو و اختلافات در مورد آنرا بیان می کند درباره چگونگی شستن ، کیفیت مسح سر و پا و نواقض وضو بحث کرده و آنگاه مبحث نماز را مطرح می کند ودرباره وقت نماز ها و تصرفات در اذان و بستن دستها در نماز و آمین بعد از حمد ، صلوات نا تمام ومهر نماز بحث کرده است . درباره چگونگی شستن شیعه معتقد است باید از بالا به پایین شست ولی اهل سنت شستن از پایین به بالا را جایز می داند و درباره مسح سر شیعه ، مسح قسمتی از سر را واجب می داند ولی بعضی از گروههای سنی مسح تمام سر را واجب می دانند و درباره نواقض وضو موارد ا ختلافی درباره خواب ، خروج خون یا چرک از بدن است . شیعه خواب را مبطل وضو می داند ولی بعضی از فرقه های اهل سنت آنرا مبطل نمی دانند و خروج خون از بدن را گروهی از اهل سنت مبطل وضو می دانند ولی شیعه آنرا مبطل وضو نمی داند . درباره وقت نماز شیعه جمع دو نماز را جایز میداند ولی بعضی از فرقه های اهل سنت جز در مواردی مانند ترس و مسافرت اجازه نداده اند . مطلب بعدی تصرفات در اذان است که شیعه عبارت اَشْهَدُ اَنَّ عَلیً وَلِیُ الله را جزء اذان نمی داند ولی گفتن آنرا جایز می داند ولی اهل سنت آوردن این عبارت را بدعت می شمارند و عبارت حَیَّ عَلَی خَیْرِ العَمَل را اهل تسنن از اذان حذف کرده اند و به جای آن الصَّلاهُ خَیْرَ مِنَ النَوْم در نماز صبح می گویند . اهل سنت بر عکس تشیع بستن دستها را واجب می داند و بعد از حمد آمین می گوید و به نظر شیعه آمین گفتن در نماز بدعت است و آنرا باطل می کند . درباره صلوات عبارت آل محمد را اهل سنت از صلوات حذف می کنند و در تشهد که صلوات آن واجب است این عبارت را نمی گویند و نماز ناقص می خوانند . درباره سجده بر خاک شیعه برعکس اهل سنت که سجده بر مهر را شرک می داند سجده را بر پارچه و مانند آن نهی می کند . لازم به ذکر است با بررسی علتهای متعدد روایی و قرآن و عقلی به اثبات نظریه شیعه پرداخته شده است .
در این تحقیق از منابع فقهی مثل تحریر الوسیله امام خمینی و توضیح المسائل محمد فاضل لنکرانی ، محمد علی اراکی ، لطف الله صافی گلپایگانی برای مسائل فقهی شیعه و از فقه علی المذاهب الاربعه محمد جزیری برای مسائل فقهی اهل سنت استفاده شده است.